Bordercollie
FI AVA FI AVA-H BH RTK1 RTK2 PPR1 PAIM1 Ravlundha Lady "Gava" sekä
novascotiannoutajat
FI JVA FI MVA HK1 BH RTK1 TK1 Siipiveikon Vahva Vainu "Nova" ja Burning Red's Dude Where is my Duck "Tofu"

10.7.2017

Viikon treeninä paimennusta

PAIMENNUS
Lomalainen sai aikaiseksi käydä paimentamassa maanantaina Gavan kanssa. Lämmintä oli 20 asteen puolella ja aurinko paistoi. Onneksi Lillgårdissa on täydellinen lampi ihan vieressä. Eija taas meitä ohjaamassa ja treeniseurana Heidi & Danko. Saatiin myös videomateriaalia omaan käyttöön, saa verrattua edelliseen videoon ja löytyy se kännykästä jos joku kaveri haluaa vilkaista. ;) Ei ole julkista materiaalia.

Ekalla kierroksella: isoon aitaukseen mentiin ja Gava hyvin bongasi lampaat katoksesta. Flankkasin vasemman kautta. Nosto oli vähän omalaatuinen, meni häkin oikealle puolelle ja sieltä sai lampaat pois. Ei tainnut totella ekaa stoppia. Vähän jännitti Gavaa taas alkutreenissä. Kun lampaat oli tuotu mulle tehtiin ajamista. Ensin tein itse ja Eija katseli.
Sitten treeniä, missä Gava ajoi lampaita mun edessä. Itse kävelin mukana alkuun, tavoitteena olla myöhemmin vaan keskellä laidunta paikallaan. Tehtiin sisäflankkejä, missä Gava ei kuitenkaan voi tulla mun takaa niitä tekemään, kun silloin joutuisi jättää lauman. Jos olin taas liian kaukana joskus juoksi mun luokse, että selkä oli lampaisiin. Tai itsepintaisesti halusi mennä vain toiseen suuntaan, jolloin jos kahden yrityksen jälkeen ei toimi. Mennään helpottamaan. Vaikein Gavalle on myös tehdä tuossa ne suunnat, mitkä "lisää kaasua" lampaille. Se kun haluisi kääntää ne mulle tai hallita laumaa. Jos ajoi nätisti sai jatkaa. Jos taas lähti kääntämään lampaita mulle, sitten tein flankin. Pystyin välillä sanoa liikkeessä flankin. Mutta ajamiseen tarvii pysäyttää välissä. Lopussa ajettiin lauma pienemmälle laitumelle.

Toisella kierroksella: 
jatkettiin sisäflankkejä, ja itse olin takana. Taisin kirjoittaa jotain tähän treeniin liittyvää jo aiemmassa. :D Kerran lampaat meni katokseen ja Gava tarvitsi siinä apuja, kun ei totellut mennä flankkiä niin reunaan. Ei siltikään suostunut mennä ihan lampaiden taakse vaan yritti lähteä pysäyttämään mun seläntaakse.

Lopussa peruskuljetuksella lampaat pikku aitaukseen. Tokan kierroksen lopussa Gava alkoi väsyä eikä perus hakukaari sujunut, ei suostunut flankätä taakse kai kun ajamisessakaan ei sinne menty. Sitten tehtiin häkkitreeniä ajatellen, ihan lampaiden paikallaan pitämistä nurkassa. Gava sai olla ilman käskytystä, ihan luontaisesti laumaa pitäen. Eija tahallaan teki niin, että yksi lammas lähti seuraamaan sitä. Odotettiin, että Gava itse tajuaisi korjata lampaan laumaan. Tajusikin ilman käskemistä. Myös itse liikuin niin että lampaat meinasi toiselta reunalta lähteä liikkumaan. Gava oikein korjasi ne takaisin. Huomasi kyllä, että tämä treeni oli jännittävintä sekä sille, että mulle. :D Ideana siinä myös, että kun lampaita häkittää niin koira blokkaa heti jos joku lammas yrittää karata. Mun suu menee ainakin yksittäisessä nopeassa karkuyrityksessä solmuun, hyvä jos se on koirankin vastuulla. :D

Vielä kolmantena treeninä tehtiin hakukaarella lampaiden haku (olin päästänyt ne aiemmin isolle laitumelle). Lampaiden tuonti, sitten ajamista. Lopuksi vähän peruskuljetusta. Nopea videoitu treeni.


TOKO
Tokoiltiin myös pikaisesti silloin viikko sitten ma. Pennut riehui nurtsilla vieressä. Tunnari, jolla ekalla kerralla pentu kävi varastamassa oikean. Sitten uusiksi. Gava haki hienosti oikean kapulan sieltä.
Sitten ohjattua pitkässä nurtsissa, jätin haettavan kapulan laippa ylöspäin. Ensin merkin palkkaus, olin ensin näyttänyt merkin takaa paikan. Kapulan vasemman haki hyvin. Sitten kapula oli normaalisti, juoksi metrin läheltä, muttei vaan erottanut sitä ja lähti keskimmäiselle. Nostin kapulan taas niin, että näkyy..

Kuvia viime viikon tokotreenien after workiltä, kuvaaja Anne Barck:
Ihanat prinsessat Leia ja Gava
Valebortsu ja oikea (edessä söpöt Wiccan pennut)

Ja omia kuvia mökiltä:







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!