Bordercollie
FI AVA FI AVA-H BH RTK1 RTK2 PPR1 PAIM1 Ravlundha Lady "Gava" sekä
novascotiannoutajat
FI JVA FI MVA HK1 BH RTK1 TK1 Siipiveikon Vahva Vainu "Nova" ja Burning Red's Dude Where is my Duck "Tofu"

5.4.2023

Eettinen koirankoulutus, koiran käyttäytyminen ja tunteet

Osallistuin Palveluskoiraliiton eettisiin koulutuksiin, kun sellaisiin tuli mahdollisuus tolleriyhdistyksen helmikuun s-postin tunnuksilla (välitetty Palveluskoiraliiton tiedote). Koulutus oli sähköisellä alustalla omatoimisesti tehtävissä, sisälsi eri luentoja ja puheenvuoroja, esseen sekä 6 kysymyksen kokeen. Tähän oli aikaa 2vk, mutta n. 4h setti. (Vielä kaksi koulutusjaksoa oli alkamassa, jos olet saanut tunnukset ja jäit pohtimaan). 

Koulutuksessa käytiin läpi eläinsuojelulakia ja minkälainen koiran kouluttaminen on eettistä.

Katriina Tiiran luento (SmartDog testin perustaja): Koiran käyttäytyminen, tunteet ja koulutusmetodit oli kuuntelemisen arvoinenkin näin monen koiravuoden jälkeenkin. Luennolla oli myös tutkimuksia koiran käyttäytymisestä. 

Koiran persoonallisuuteen vaikuttavia luonteenpiirteitä

1. Pelokkuus- Rohkeus

2. Sosiaalisuus (ihmiset ja koirat)

3. Yhteistyöhalukkuus

4. Agressiivisuus

5. Aktiivisuus

6. Impulsiivisuus (tulee helposti jalostettua ohessa, kun haetaan hyvää moottoria)

7. Leikkisyys

8. Kiinnostus riistaan (periytyy vrt esim seurakoiriin joilla ei ole kiinnostusta)

9. Dominoivuus- alistuvuus 


Koira pystyy tunnistamaan kaksiulotteisesta kuvasta esim ihmisiä, mutta osa ei reagoi mitenkään. Sama telkkarin kanssa, osa esittää siihen kiinnostusta, osa ei. 

Koira ei osaa tuntea katumusta esim kun on tuhonnut jotain, se reagoi vain omistajan reaktioon kun omistaja saa asian selville (tästä oli tutkimus). 

Koira pystyy tuntea tunteita (ilo, pelko, viha, kiintymys, suru) ja tunnistaa niitä jopa kuvasta tai ihmisistä. 

MH-kuvauksen tulokset olleet suhteellisen luotettavia luonteen mittaamiseen, tutkimuksen mukaan on saatu suhteellisen korkeita periytymisarvoja 0,25-0,30. Todettu korreloivan koiran kotikäyttäytymisen kanssa (paitsi agressiivisuus) ja olevan luotettavasti toistettavissa (Svartberg et al 2004).

Ruotsissa on BPH-testi on saanut vielä vähän korkeampiakin periytymisarvoja, luonnetestistä muokattu versio. 

Sudet luontaisesti välttävät konflikteja ja hierarkia löytyy luonnosta. Hierarkia vähentää aggressiota ja taisteluja. 

Koiran ominaisuuksia, jotka vaikuttavat koulutettavuuteen

- Kaikki koirat ei ole yhtä koulutettavissa. Voimakkaasti periytyvä ominaisuus! (esim labradoreilla, sanotaan että "tulokset" ei periydy, mutta jos koira on helposti oppinut asiat ja toimii, niin ominaisuudet periytyy.)

- Itsenäinen vai ohjaajan kautta ratkaiseva? (yhteistyöhalukkuus)

- Arkuus- rohkeus (rohkeat ottavat enemmän riskejä)

- Impulsiivisuus - palkkiosensitiivisyys, kiihtymystaipumus

Impulsiivisuus:

- taipumus reagoida nopeasti tavalla, joka ei ole järkevä tai johda parhaaseen lopputulokseen

- voi liittyä myös vaikeus odottaa tai kiihtyä

- koulutuksessa jossain lajeissa nopeasti reagoimisessa on etua (palveluskoirat, metsästyskoirat- käyttölinjat)

- urokset impulsiivisempia kuin nartut (Huohvanainen 2019)

- monesti enemmän käyttäytymisongelmia

- voimakkaasti periytyvä ominaisuus (Gnanadesikan et al 2020)


Itsehillintä

- kyky hillitä impulsiivista käytöstä ja tunnetta

- koira voi olla harkitsevainen ja miettiä pitkään tekemistään.. tai toimia nopeasti, mutta tilanteeseen nähden järkevästi

- kyky odottaa rauhassa 

- tutkimuksessa poliisien räjähdekoirat, joilla oli parempi itsehillintä smartDogtestissä, pärjäsivät paremmin etsintäkokeessa (nenänkäyttöä) (Tiira 2020). 


Tunnetila

- voi olla negatiivinen tai positiivinen = valenssi. 

- voi olla myös rauhallinen tai kiihtynyt

- esimerkiksi kiihtynyt ja positiivinen = innostunut, siitä rauhallisempaan päin onnellinen, rentoutunut, rauhallinen. 

- Negatiivisellä puolella kiihtynyt = agressiivinen, siitä rauhallisempaan päin pelokas, ahdistunut, surullinen, masentunut. 

- Jos koira on rentoutunut tai rauhallinen ja siihen lisätään rangaistus, aktivoituu flight-fight-freeze systeemi ja koiran tunnetila menee negaviisisen pelokkaan tai ahdistuneen puolelle. 

- Positiivisella puolella pysyy(?), jos rangaistus tai sen uhka poistetaan kokonaan -> uhkaa ja vaaraa ei ole näköpiirissä. 

- Kun palkkio lisätään niin masentunut tai surullinen koira muuttaa tunnetilaansa innostuneeseen tai onnelliseen -> lisää aktiivisuutta ja etsintäkäytöstä. 

- Palkkion poistaminen, vähentää aktiivisuutta ja etsintäkäytöstä. Eli tunnetila voi mennä negatiiviselle puolelle surulliseen tai masentuneeseen.


Turhauma -> negatiivinen tunnetila: 

- Kun palkkio viivästyy tai sitä ei tule lainkaan  (koiralla voi olla oletusarvo palkansaamisesta

- Resurssin hankkiminen/saaminen estetään (koiralla voi olla oletusarvo, että tästä saa esim lelun)

- Itsemääräämis oikeus/itsensä toteuttaminen estetään

- reviirille tunkeutuminen

- voi liittyä myös agressiiviseen käytökseen, koira ei pääse hyökkäämään ohittavaan koiraan niin purkaa sitä toiseen omaan koiraan. (Tätä tuli edesmenneen Ruutin kanssa)

- impulsiiviset yksilöt saattavat turhautua helposti


Operantti ehdollistuminen

- Positiivinen rankaisu (P+): lisätään koiralle epämiellyttävää esim hihnasta nykäisy, huutaminen

- Positiivinen vahviste (R+): annetaan jotain miellyttävää (kehu, ruoka, lelu)

- Negatiivinen rankaisu (P-): koiralta otetaan pois, jotain sellaista, jota koira haluaa (huomio, palkkion saamisen mahdollisuus)

- Negatiivinen vahviste (R-): poistetaan jotain epämiellyttävää (hihna löysätään, kun sitä on ensin kiristetty)


Voiko koiralle sanoa ei? 

Voi joutua tuottamaan koiralle kipua tai tuskaa, jos se yrittää hyökätä esimerkiksi lapsen kimppuun ja koiran toiminta pitää saada katkaistua heti. Tai koira meinaa juosta auton alle tai hyökkäilee niitä kohti.

Aversiivi= välttämistä aiheuttava psyykkinen tai fyysinen ärsyke/vaikute. 

Lievä: Ei-palkkiota, ei huomiota, koiran toiminnan keskeytys, kielto, uhkaava tai vihainen puhuminen, fyysinen estäminen. 

Kohtuullisen voimakas: Koiralle huutaminen, valehyökkäys kohti koiraa, ajaminen koiraa virheeseen, josta sitä voi moittia, hihnasta nykäiseminen tai koiran voimakas tuuppiminen. 

Voimakas: esimerkiksi voimakkaasti hihnasta tempaiseminen, koiran ravistelu, koiran lyöminen tai repiminen esim. turkista. 

Eri yksilöt kokevat eri tavoin. Harva pystyy kouluttamaan ilman aversiivia. 

Jos aversiiviin liitetään suuria palkkioita, voidaan kouluttaa eläin hakeutumaan hoitoon vaikka tehtävä olisi vähän epämiellyttävä. Esim. kynnenleikkuu positiivisesti vahvistamalla (nameilla sheipaten) vs että koira pakotetaan siihen (negatiivinen tunnetila). 


Negatiivisia vaikutuksia hyvinvointiin vuorovaikutuksesta

- "Hapetus" koiraa nostetaan hihnasta niin, ettei saa henkeä -> ainakin yksi aivovaurio todettu.

- Pahoinpitely, enemmän tutkittu mitä aiheuttaa lapsella (mm. pysyviä muutoksia aivoissa), muutoksen liittyvät kahteen systeemiin uhkaan reagoiminen herkistyy ja palkkiojärjestelmään (aktivaatio vähenee, ennakkodotus). 


Positiivinen vuorovaikutus, parhain tilanne

- Yleiset kouluttamisen piirteet: ystävälliset ja rauhaliset menetelmät (alhaisempi, mutta ei vielä negatiivinen: rangaistusta käytetään joskus)

- Taistele, pakene, jähmety, rauhoittelu käytökset: Ei näitä käyttäytymisiä  (alhaisempi: lieviä vasteita)

- Kouluttajan pelko: ei näkyvissä  (alhaisempi: lievä pelko joskus havaittavissa)

- Reaktio kouluttajaan: Osallistuva, vastaanottavainen, rento, ei huolestunut


On todettu, että rangaistukseen perustuva koulutus aiheuttaa enemmän stressiä ja keskittymiskyvyttömyyttä sekä se on yhteydessä agressiivisuuteen.

On tutkittu 2013, että on olemassa myös haastavia koiria (että ei ole ensin ollut väärä koulutustapa ja siitä aiheutunut ongelmia). Belgeillä esiintyy agressiokohtauksia, jotka ilmenee monesti ilman syytä (impulssiagressio?). Koira voi hyökätä äkillisesti kohti ohjaajaa, ovat myös levottomia ja yliaktiivisia. Tietty dopamiini transportterin muoto näillä koirilla -> taustalla siis perimä. Koiran käytös ja sen aiheuttama geeni vaikuttaa niin, että esimerkiksi armeijan koirilla näitä koulutettiin enemmän rankaisua käyttäen.


Muut luennot

- koiran synnynnäiset ominaispiirteet vaikuttaa myös paljon, mihin harrastuksiin siitä on. Osan pystyy myös kouluttamaan. 

- Kokeessa koiran pitäisi olla innostunut ja nauttia siitä. Jos koira ei tykkää kokeista tai lajista, ohjaajan pitäisi miettiä onko se koiralle mielekästä tekemistä. Tai jos laji on liian stressaava ja koira kiihtyy paljon niin onko se turvallista ja palautuuko koira väleissä. Välillä näkee myös esim agilitykisoissa ahdistunutta tai pelokasta koiraa ja miettii, että nauttiiko koira.. 

- Joskus ohjaaja vain ajattelee, mitä itse tykkää harrastaa. Tai ei huomaa, että toinen koira onkin ihan erilainen. Kaikki koirat ei nauti kilpailemisesta. Täytyy myös muistaa että, jos koira osaa kokeen liikkeet yhdessä paikassa se ei tarkoita vielä, että se osaisi yleistää ja tehdä niin vieraassa paikassa. 


Yhteenvetona

- Jokaisen velvollisuus on tehdä yhdistyksen hallitukselle ilmoitus jos näkee huonoa koiran kohtelua. 

- Myöhemmin on tulossa lomake sähköinen tai täytettävä, jolla ilmoitetaan eettisyyden vastaisesta toiminnasta.

- Ilmoitus poliisille: 

Mikäli asia vaikuttaa täyttävän eläinsuojelurikoksen tai -rikkomuksen tunnusmerkit, voi siitätehdä ilmoituksen poliisille (sähköinen rikosilmoitus: https://asiointi.poliisi.fi/). Poliisin tehtävä on tutkia, onko rikoskynnys 

ylittynyt. tutkia, onko rikoskynnys ylittynyt.



Pojilla valjaat ja joustopätkät (Waw sport jousto) vaimentamaan nykäystä. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!