Bordercolliet FIN TVA TK2 TK3 RTK2 BH
Serica's Bamir "Ruuti ja BH RTK1 PPR1 PAIM1 Ravlundha Lady "Gava" sekä
novascotiannoutajat
FIN TVA
TK1 TK2 RTK2
BH
Nordwart Upa "Rasmus" ja Siipiveikon Vahva Vainu "Nova"

16.4.2018

Jälkiluento Sporttirakissa

Kuuntelin Sporttirakin Johanna Franzënin jälkiluennon perusharjoitteista.

Motivaatio on yksi tärkein, motivaatio tietyllä palkalla voi riittää helppoon treeniin. Mutta miten vaikea kisatreeni. Monesti myös, jos tullaan sanomaan ettei koira tee jotain asiaa jäljellä ja kuinka se pitäisi opettaa niin usein se on motivaatio tai muu. On kyse talon perustasta eli onko motivaatiota, koirakon suhde, koiranlukutaito, tekniikka ja ongelmanratkaisukyky kunnossa. Koiralukutaitoa on nähdä, kun koira reagoi jälkeen, koira on jäljellä, näkee kun koira on hukannut jälken mutta etsii sitä (tällä taidolla voi pelastaa jälkiä, kun ei ehdi kauas jäljestä) ja näkee että jälki on täysin hukassa eikä koira löydä sitä. Ongelmanratkaisukysyä voi taas tappaa "äiti auttaa" tai liikaa ohjailemalla. Jos koiralla on vähän liian korkea nenä jäljellä, se voi vaikeuttaa koiran lukemista ja se voi ajautua kauemmaksikin jäljeltä tuulen takia.

Kuinka sitten suunnitella jälki
- noston jälkeen ensimmäinen palkka/keppi, jäljelle kiinnittymisestä
- jäljen väleissä helppoja pätkiä, missä koiran on helppo seurata jälkeä ja kiinnittyä siihen
- haastekohdat jotain aihetta (helpon pätkän jälkeen), mikä on koiran tasolle sopivan vaikea. Heti sen jälkeen palkka.
- riittävästi palkkaa = motivaatio, palkka nostosta ja vaikeiden kohtien jälkeen. Palkka voi olla pallo jäljellä, namia tai kun koira tietää esineen tarkoittavan palkkaa. Mieti myös mihin kohtaan vahvike, ettei koira saa hajua ongelmapaikkaan, mikä on tuulensuunta, viedä vaikka pidemmälle tai vähän kuoppaan.
- ohjaajan vastuulla on suunnittelu, jäljen teko ja purku: kun ne on tehty koiralle ajatuksella ne viedät koiraa eteenpäin. Jälki taas kouluttaa koiraa ja ohjaajalla ei siinä vaiheessa ole enään kovasti merkitystä. Laadukas jälkiharjoitus opettaa koiraa.

Harjoitusta miettiessä: koiran sen hetkinen taso, minkälaisia edelliset treenit, mitkä olosuhteet: ilma, alustat, harhat, mitä halutaan opettaa/vahvistaa eli millainen harjoitus tehdään
- mikä maasto tai alusta, pitkä?, vanha?, minkä mallinen, miten saadaan koulutustavoite esiin, miten vahvistetaan ja mitä ei haluta vahvistaa.

Kouluta vain yhtä asiaa kerrallaan!
Esimerkiksi jos koulutat kulmia tee helpoksi nostot, esineet ja alusta eikä vanhentaa liikaa.

Kansalaisen karttapaikka, löytyy karttoja, jos täytyy tehdä pitkä jälki. Miettii kartalta mihin jälki menee. Käyttää myös Garminin gps laitetta. Kartalta voi miettiä esim. kulmat helppoihin paikkoihin, ei avohakkuita tai kalliota. Mihin laittaa vahvikkeet/palkat.

Jäljen ajaa koira, ohjaaja keskittyy lukemaan koiraa. Katsoo miten koira reagoi haaste paikkoihin. Mikä on koiralle helppoa ja mikä oli vaikeata. Kuormittuiko koira, loppuiko puhti? Oliko harjoitus liian helppo, esim. koira mikä ajattelee olevansa pro jälkikoira ja treeni on helppo seuraavalla kerralla viilettää kulmista ohi itsevarmuudellaan, joillakin siis pitää sopivasti haasteita.

Jäljen purku: miten treeni onnistui, mitä havaintoja tehtiin, miten koira käyttäytyi. Minkälainen seuraava treeni?

Haaste: pyritään saamaan koiralle ongelma, valitaan tason mukaan ja pitää olla ratkaistavissa.
- kulma, kiemura, kova pinta, ojan ylitys, harha, tallattu alue, alustavaihto, kiipeäminen, vaikeakulkuinen maasto, suo
- istuminen, makaaminen, pissaaminen, piikki, silmukka

Motivaatio: 
- namit: mitä namia, onko valmis taistelemaan, miten palkataan? Esim tekniseen puoleen, syy pitää nenä alhaalla, nuorelle enemmän ruokaa. Kokeneellakin muutama namikasoja siellä täällä. Frolicit ei niin hirveästi kiinnosta muurahaisia (kuivahtaneina, kosteammissa paikoissa murkut ei viihdy). Kaikki ei ruuasta motivoidu. Voi piilottaa purkissakin, joilla leikitään ja heitellään. Tai namipenaalit.
- lelut: mikä lelu, miten leikitään. Esineiltä pallo tai lelu. Jotkut tykkää taistella, jotkut ei. Rapsutellaan lelu suussa tms (rauhoittumista).
- osalle koiralle ajaminen tuottaa mielihyvää, koiran ominaisuuksissakin eroa esim miten nuuskii arjessa, ilmasta tai maata pitkin?


Kuinka opettaa jana? 
- suoraan eteminen opetettava kaikille (max 2m liina, käyttää 3m liinaa), jälkeen reagointi vahvistus
- janaksi polku tai vanha haju-ura (edellisen päivän jälki)
- janan ja jälken risteyskohtaan pieni palkka (muutaman kerran, varovainen sen kanssa)
- jotkut käyttää esim paperilautasta merkkinä janan päättymistä ja pienentänyt (jollekin voi toimia, muttei opeta näin)
- "näkölähtö" koira näkee kun jäljen tekijä lähtee (esim takajälkien kanssa)
Koiran pitää rauhoittua ja koiran täytyy kävellä liinassa suoraan. Opetetaan pennusta lähtien (jäljellä ollessa ruokaa). Koskaan ei näytetä kädellä, missä jälki on ja aina koira saa nostaa jäljen itse. Lyhyellä 2m liinalla estetään pyöriminen. Hyvin lähellä ennen kisoja vasta pidempää liinaa. Aluksi lyhyeltä matkalta nosto ja sitten lisää matkaa. Itse opettaa autolta lähestymisen niin, että jälki tulee vastaan (ei perusasentoja).

Tuulen suunnalla vaikutusta nostoon ja takajälkeen (jos tuuli tulee takajäljen puolelta).

Miten harjoitellaan harhojen yrittämistä? (ihminen, koira, riista, koneet)
- harha loppuvaiheessa helpompi, koira paremmin jäljellä kiinni
- harha 30-50m voi olla vaikea, kun koira ei ole päässyt niin hyvin kiinni
- vaikea jälki, kuuma ja harha voi vaihtaa helpompaan jälkeen
- kulmassa harha haastava
- siksakkia rinnalla haasteena
- jos koira reagoi riistaan, ajaa sellaisissa paikoissa ja pitää huolen motivaatiosta

Mitä ohjaaja tekee kun koira lähtee harhalle
- koira 10m liinassa ja sillä mitalla saa miettiä mihin jälki jatkuu. Lähtee perään vasta, kun koira oikealla jäljellä.
- koiraa ei kielletä eikä ohjaaja lähde mukaan harhalle -> vahviste, merkki hyväksytystä asiasta.
- ohjaajan pitää tietää missä jälki menee tai jäljen tekijä on mukana
- merkitse jälki pyykkipojilla tai muilla merkeillä, että muistat missä jälki menee
- kun koiralla on ruokaa jäljellä, voi helpommin esitellä harhoja, haasteita. Nuorelle käydään erilaisissa paikoissa, myös harha paikkoihin. Jälkikoulutuksissa saa puhua, puhutaan puhelimeen ja juorutaan, pidetään häiriötä koiralle.
- tehdä jälki kun tietää missä kohtaa mennyt riista

- harhaharjoitus myös erikseen: jäljen yli U-mutkalla, merkitään kohdat missä on harha. Harhan jälkeen tulee vahviste. Jälkeä ennen harhaa 400-500m. Harhanmerkit laitetaan niin, että ne näkyy tieltä mistä pääsee tekemään harhat. Toinen ihminen kävelee harhan. Merkit voi jättää paikalleen että tietää missä on harhat. Aika eroa jäljellä ja harhalla 30-60min, joko ennen tai jälkeen tehtynä. Vaikeampina samaan aikaan tehty harha tai tuore harha. Ohjaaja oppii koiran lukemista. Useampi ihminen kävelee, koiran kanssa tai koira juoksee lelua hakiessaan harhamerkin ohi.

4 ihmistä ja yksi jäljen tekijä: esim. pellolle, avoin metsä. Harhat tehdään rinnakkain kävellen jäljen yli. Ja jälki mutkittelee harhojen yli suht kohtisuoraan. Voi tehdä myös talvella. Aina harhan jälkeen vahvike.

Miten opettaa ilmaisu kepille tai esineelle? 
Ei oikeasti jäljellä
Voi opettaa koiraa innostuman kepeistä, sisällä, nameilla tai palloilla. Kotona esim matolla. Piilottaa kotona keppejä eri paikkoihin. Hajustaa alkuun huolella (esim jos lojuu autossa), vanhoille jälkikoirille taas jotkut mihin koskettu mahdollisimman vähän. Temppu mitä koira tekee kepin löydettyään ei merkitse, olennaista on esine eikä temppu. Motivaatio reagoida ja pysähtyä esineelle. Jos joutuu erikseen vaatia ilmaisua, koira usein oppii siihen ja löytää silloin kun ohjaaja tietää missä kepit on. Pk-jäljellä esineen nostoa ei arvotella eikä sitä ole kukaan näkemässä. Mitä koira tykkää tehdä. Kaikille vain nami ei riitä, joku haluaa patukan tai pallon. Koiran pitää kunnolla pysähtyä, ei niin että koira hinkuu vain jatkoa ja ajattelee jatkoa vaikka saa palkkaan. Nopeasti koira alkaa mennä ohi esineistä. Palkka ei ole vain 2s pituinen, ajatus että jälki loppui siihen. Jokainen keppi on samanarvoinen. Kuin olisi kuusi pientä jälkeä. Voi esim palkata 5-10min koiraa. Istutaan ja rapsutellaan, muutkin istuu. Esine on innostava tai rauhoittava, riippuen koirasta. Esim leikitään, lelu pois, keskitytään, rauhoitutaan ja sitten vasta jatketaan.
Jaksaako koira etsiä vähän piilossa olevan kepin tai pienemmän.

Opetusjärjestys: Ensin nameilla nurtsista, pelloille, sammalmetsä/mäntymetsä, mutkittelua, kulmaa. Ensin jäljestää ilman keppejä ja esineitä. Ja ohessa tai suoraan jäljelle esineilmaisua/keppejä.

Tarvitsee myös treeniseuraa (yhdessä tulkitseminen), jäljen tekijöitä, sokkojälkiä.. Vieraan jäljen tekijän jäljet vasta, kun voi luottaa jälkeen ja ekat kerrat tekijä mukana.

Kysymyksistä: 
- Jos koira kiskoo hirveästi, sillä ei pääse eteenpäin kuin arjessakin.
- Vaikealla jäljellä ja rauhallisella jäljestäjällä voi liina olla vapaana perässä.
- Lumi on vettä, joka sitoo hyvin hajua. Palkat vaaleata esim raejuusto ja niin ettei askeleet erotu liian selvästi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!